TA STRONA UŻYWA COOKIES. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej...
na rower » wiadomości

 

na rower

Nie ma jeszcze oceny ?


Ramy rowerowe - cz. II - geometria ramy

Artykuł pochodzi z miesięcznika rowerzystów:


Geometria ramy jest wynikiem dostosowania roweru do ciała użytkownika. Dopasowanie przekłada się na ergonomię i możliwość pełnego wykorzystania potencjału rowerzysty.
Geometria wyznaczona jest przez punkty podparcia rowerzysty: kierownicę, oś suportu (a zatem pedały) i siodełko oraz obie osie kół. Już Grecy wykoncypowali, że zmieniając jeden kąt w trójkącie, zmieniają się wartości pozostałych i odległości pomiędzy nimi. Konstruktor nie może zmienić np. tylko rozstawu osi, żeby osiągnąć określony cel. Zmiana jednego parametru wpływa na następne. Umiejętnie dobierając odległości i kąty zawarte pomiędzy tymi punktami można sprawić, że rower będzie tak, a nie inaczej zachowywał się na trasie, skręcał, skakał, podjeżdżał, a nawet amortyzował!
Rozmiar
To często jedyny parametr geometrii ramy podawany przez producenta. I nie zależy od niego praktycznie nic oprócz... możliwości wysunięcia siodła i dopasowania roweru do jeźdźca. Jednak nie można przecenić jednej cechy. Wielkość ramy – czyli długość rury podsiodłowej – bezpośrednio wpływa na długość górnej rury, rozstaw osi, czyli – jak już napisaliśmy wcześniej – na wszystkie parametry geometrii. Rower w rozmiarze „L” pod tym samym rowerzystą zachowuje się zupełnie inaczej niż ten sam model o wielkości „S”! Wielkość ramy i cechy wypływające z geometrii ramy dopasowane są ściśle do wysokości (głównie) użytkownika. Warto pamiętać, że ramy przeznaczone do skoków muszą być dla tego samego rowerzysty mniejsze od ram XC. Mniejsze ramy pozwalają łatwiej wpływać na tor lotu, wspomagają wykonywanie trików i są łatwiejsze do manewrowania. Większe (hardtaile) lepiej amortyzują wibracje, stabilniej się prowadzą, są spokojniejsze.
Długość górnej rury
Od długości górnej rury (A) zależy pozycja, jaką rowerzysta zajmuje na rowerze.
Im jest ona dłuższa, tym bardziej pochylony jest tułów pedałującego. Niepodważalnym faktem jest wyższa efektywność pedałowania pochylonego kolarza, wynikająca nie tylko z poprawy aerodynamiki sylwetki, ale z przesłanek biomechanicznych. „Każdy kij ma dwa końce” – wyciągnięcie sylwetki do przodu wywołuje przeniesienie znacznej części ciężaru ciała na ręce rowerzysty. To ujemnie wpływa na komfort jazdy, ogranicza widoczność oraz utrudnia panowanie nad rowerem. Warto jednak zwrócić uwagę, że często długość górnej rury ramy korygowana jest stosowaniem krótkich wsporników kierownicy. Przed wyciągnięciem pochopnych wniosków należy sprawdzić tę wartość.
Kąt podsiodłowy
Właściwie dobrany (D) gwarantuje najefektywniejsze pedałowanie zarówno na stojąco, jak i na siedząco oraz płynne przejście z jednej do drugiej pozycji. Po latach badań i doświadczeń okazało się, że kąt 73° pozwala zachować właściwe ułożenie podudzia (pozycja kolana względem stawu śródstopno-palcowego palucha) bez względu na wzrost proporcjonalnie zbudowanego rowerzysty. Oczywiście, jest to wartość średnia i zdarzają się odstępstwa. Od kąta podsiodłowego zależy też rzut środka ciężkości względem tylnej osi roweru. Dlatego rowery o bardziej zjazdowej proweniencji miewają kąt podsiodłowy o dużo mniejszej niż 73° wartości. Dzięki temu lepiej prowadzą się na zjazdach a na większych stromiznach pozwalają pozostać na siodełku. Kąt większy niż 73° sprzyja wysokiej kadencji, mniejszy – wspomaga wypychanie nóg do przodu i wolne, lecz mocne obroty korbami. Kąt podsiodłowy ma wpływ na rozstaw osi roweru. Kąty o większej wartości wymuszają zwiększenie rozstawu osi, ponieważ „skraca się” górna rura ramy.
Kąt główki ramy
Kąt nachylenia główki ramy (C) względem poziomu odgrywa zasadniczą rolę w samosterowaniu roweru i jego skłonności do poprawiania błędów kierującego. Standardem w MTB XC jest kąt 71° – im większy wpływ grawitacji na napędzanie docelowego roweru, tym bardziej projektanci zmniejszają wartość kąta. Szosowcy i crossowcy cenią sobie większe kąty ramy głównie dlatego, że rowery żwawiej skręcają, a sterowanie jest w mniejszym stopniu zakłócane ciągnięciem kierownicy do góry podczas pedałowania na stojąco. Im kąt główki ma większą wartość, powiedzmy 72°, tym rower jest bardziej wrażliwy. Już stosunkowo niewielki ruch kierownicą wywołuje znaczny skręt roweru. Im mniejszy kąt (powiedzmy 70°), tym kierownicę ciężej skręcić (mniej odbija po uderzeniu w np. kamień), rower jest stabilniejszy i łatwiej go opanować przy wysokich prędkościach. W rowerach grawitacyjnych kąty 65–69° nie są rzadkością. Po prostu na stromych zjazdach rowery o takiej geometrii zachowują sterowność.
Długość tylnego widelca
Odległość pomiędzy osią tylnego koła i osią suportu (B). Standardem branżowym dla rowerów MTB XC są 425 mm, a w szosówkach ok. 408 mm.
Baza kół
Odległość pomiędzy osiami kół mierzona w poziomie (E). W naszym katalogu nie podajemy tej wartości, ale warto wspomnieć, o jakich cechach decyduje. Jest wynikiem kątów, długości górnej rury i tylnego widelca. Im szybciej ma się poruszać rower górski (w dół), tym baza kół jest większa. Im dłuższa baza kół, tym rower spokojniej zachowuje się w trudnym terenie i na nierównym podłożu. Jest też trudniej skrętny i wymaga większego zachodu przy próbach odciążenia któregoś z kół, czy przejścia na tylne. Niższym użytkownikom trudniej pokonać tę inercję „długiego” roweru.
Wzór metra w geometrii roweru
Oto przeciętne wartości geometryczne ram trzech typów rowerów. Żeby unaocznić, jak wpływają zmiany parametrów podaliśmy informacje o tym, jak zmieniają się cechy, kiedy dany parametr rośnie lub maleje. Wszystkie poniższe dane należy traktować poglądowo.


Tekst: Miłosz Kędracki, zdjęcia: bikeBoard

Zobacz także artykuł: Ramy rowerowe - cz. I - materiał ramy







 

Komentarze

Zaloguj się » przed dodaniem komentarza (tylko osoby zalogowane mogą oceniać obiekty!)

+ dodaj komentarz

Brak komentarzy - Twój może być pierwszy!

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Wydawnictwo PASCAL nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.