TA STRONA UŻYWA COOKIES. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej...
na rower » wiadomości

 

na rower

Nie ma jeszcze oceny ?


Rodzaje rowerów


Artykuł pochodzi z miesięcznika rowerzystów:



Rower szosowy
prz. Merida Scultura FLX Team

Jest bardzo pierwotną kategorią i bardzo łatwo odróżnić jej przedstawicieli. Najbardziej charakterystyczną cechą jest wielkość kół: średnica i szerokość oraz bardzo specyficzna kierownica zwana barankiem. Koła szosówki mają rozmiar 700 c, co w przybliżeniu oznacza ich średnicę zewnętrzną w milimetrach, opony szosówek nie są szersze niż 28 mm. Kształt ramy, jej geometrię i wielkość kół określa bardzo szczegółowo regulamin Światowej Federacji Kolarskiej UCI i dlatego rowery te są tak do siebie podobne. Obecnie popularność zdobywają tzw. hybrydy czyli rowery na szosowych kołach i osprzęcie. Od typowego roweru szosowego różnią się prostą kierownicą podobną do kierownicy z roweru górskiego oraz ramą. Rama hybrydy poważnie różni się od ramy roweru szosowego, jest łatwiejsza
w pilotażu i znacznie wygodniejsza podczas okazjonalnej jazdy.

    Trekking
prz.  Wheeler Cross 2700

Tą nazwą określamy rowery, które najlepiej radzą sobie w podróży, podczas trekkingu, zwiedzania i spędzania wakacji. Ich cechą generalną są duże jak w szosówkach obręcze, obute znacznie mocniejszym i szerszym od szosowego ogumieniem.Asfaltowe i szutrowe szosy przeplatane leśnymi ścieżkami to żywioł trekkingu. Grupa ta nie jest jednorodna. W jej obrębie mieszczą się swobodnie rowery klasy cross czyli usportowione maszyny o efektywnej geometrii. Ich przeznaczeniem jest szybka jazda w umiarkowanie trudnym terenie – niektórzy jeżdżą na nich nawet w wysokich górach, ale to już pewna przesada. Z drugiej strony spektrum rodziny rowerów trekkingowych są w pełni wyposażone rowery turystyczne
z błotnikami, bagażnikami i całym – niezbędnym podczas wycieczek
i wypraw – osprzętem.

    ATB
prz. Kelly's Radius

Rowery tej grupy zaopatrzone są w mniejsze, od opisanych wcześniej, koła. Ich średnica zewnętrzna wynosi 26”, i choć podobna do tych z rowerów MTB klasa, ATB przeznaczeniem poważnie się od mountain bików (MTB) różni. Nie są to rowery terenowe i nie nadają się do użytku sportowego. To bezpretensjonalne rowery dobre podczas krótkich wycieczek, w komunikacji miejskiej.

    Rowery Górskie
    
    MTB
prz. Giant XtC 2

Ponieważ ewolucja rowerów postępuje bardzo szybko dziś do kategorii MTB zaliczamy rowery przeznaczone zarówno do sportowej jak  i turystyczno-sportowej jazdy w terenie. Zawodnicy i zawodowcy mniej cenią sobie rowery o amortyzacji obu kół tzw. fulle, które są jedynie ozdobą tej kategorii. Dlatego do grupy MTB najczęściej zaliczamy zaawansowane technologicznie rowery z amortyzacją przedniego koła. Rowery MTB maja koła o średnicy 26” i sportową, a zatem niezbyt komfortową geometrię. Powstały po to, żeby jak najszybciej pokonać trudną terenowo trasę, dlatego są najlżejszą kategorią rowerów do użytku poza asfaltem. Wyczynowe maszyny ważą niekiedy poniżej 9 kg, a bardziej amatorskie wersje nie więcej niż 13 kg. Amortyzacja osiąga skok ok. 80 mm, a w przypadku rowerów
z amortyzacją tylnego koła ok. 100 mm.

    Enduro
Scott Ransom

To stosunkowo nowa kategoria która wydzieliła się z kategorii MTB.
W rowerach Enduro wyraźniejszy akcent postawiono na wygodę użytkownika. Walcząc o zachowanie efektywności napędzania roweru projektanci zapewnili wygodniejszą, bardziej wyprostowaną pozycję za kierownicą. Rowery Enduro kuszą większym skokiem (100–140 mm), bardziej czułą i miękką amortyzacją. Dzięki tym cechom pozwalają pojechać dłużej, dalej nawet na najtrudniejszych wysokogórskich szlakach. Jazda tego typu bezwzględnie nakazuje użycia – znacznie lepszych przy złej pogodzie – hamulców tarczowych. Niestety coś za coś, tylko najdroższe uzyskują ciężar i efektywność porównywalną na podjazdach do rowerów MTB. Decydując się na tańszy trzeba iść na kompromis i liczyć się nawet z masą około 14–16 kg.

    Freeride
prz. Trek Session

To bardzo radykalna klasa wśród rowerów górskich. Określenie jazda kaskaderska jest tu jak najbardziej na miejscu. Stworzono je do pokonywania odcinków porównywalnych nastromieniem i wielkością przeszkód do łatwych dróg wspinaczkowych. Potencjał rowerów tej klasy docenić mogą jedynie najbardziej wykwalifikowani, najodważniejsi i wbrew pozorom najrozsądniejsi ekstremaliści spośród rowerzystów. Rowery FR cechują się bardzo mocną konstrukcją, amortyzacją o skoku osiągającym wartość 200 mm, oponami monstrualnych rozmiarów przypominającymi motocyklowe. Czasami dla poprawienia skrętności takiego potwora stosowane są koła o mniejszej średnicy 24” zwykle tylko z tyłu. Specyficzna geometria jest dobrana tak, żeby zapewnić jak największą kontrolę w locie, umożliwiać wykonywanie różnorodnych trików, w tym: rotacji w osi poprzecznej (backflip – salto w  tył i frontflip – w przód) oraz pionowej (obroty o 180 i 360). Bo wbrew nazwie rowery do freeride’u najwięcej czasu spędzają w powietrzu. Do podjeżdżania nie nadają się wcale, bo ważą co najmniej 20 kg.

    DH
prz. Giant Glory DH

Downhill to konkurencja MTB polegająca na jak najszybszym pokonaniu trudnego odcinka zjazdu terenowego. Rowery tej klasy mają wydajną amortyzację i hamulce a przy zjeździe w dół, nawet na najtrudniejszych górskich trasach, okazują się szalenie szybkie. Obecnie wyczynowe zjazdówki oprócz obłędnej ceny charakteryzują się stosunkowo niewielką masą 14–20 kg. Bardzo ważną cechą jest możliwość niezwykle precyzyjnego dopasowania sposobu pracy zawieszenia do konkretnej trasy, a nawet pogody. Rowery tego typu praktycznie nie nadają się do podjeżdżania choćby i dlatego, że nie mają przedniej przerzutki zastąpionej przez specjalny napinacz łańcucha.

    DJ
prz. Leader Fox Dragstar

Najnowsza i najbardziej żywiołowa odmiana kolarstwa górskiego to DJ. Pod ta nazwą skrywają się różne sposoby użycia roweru. Można skakać wykonując triki na specjalnie wykonanych hopkach (dirt jump), można wykonywać triki na elementach architektury miejskiej, takich jak: schody, poręcze, murki i ściany lub sztuczne przeszkody np. rynny (halfpipe) itp. co nazywa się street, można wreszcie ścigać się w dyscyplinie 4X. Konkurencja ta polega na pokonaniu ciasnego i najeżonego przeszkodami toru. Zawodnicy startują po czterech i w systemie pucharowym awansują do kolejnych finałów. Rowery do tych zastosowań są dość podobne, najczęściej mają koła o średnicy 26”, choć – szczególnie dla specjalizacji street – zdarzają się mniejsze 24”. W klasie DJ prawdziwą rzadkością są rowery z amortyzacją tylnego koła. Częstokroć nawet z przodu znajduje się sztywny widelec. Ba! Coraz częściej widuje się rowery bez przedniego hamulca, a nawet całkowicie pozbawione przerzutek!

    BMX
prz. Mirraco Black Pearl 3

To sportowe rowery o kołach średnicy 20”. Występują trzy konkurencje BMX: race – to super lekkie rowery do ścigania się na ziemnych torach wymagających przeskakiwania hopek, flatland można porównać do jazdy figurowej. Zawodnicy wykonują iście cyrkowe figury. Zalicza się do tego jazda na przednim lub tylnym kole, jazda bez użycia pedałów, przeskoki, rotacje kierownicą itp. Dirt to dyscyplina polegająca na wykonywaniu trików w powietrzu wybijając się na specjalnych ziemnych hopkach. Arsenał i trudność trików zdecydowanie przekracza możliwości pojmowania zwykłego człowieka. Oto kilka najpopularniejszych trików: suicide – lot bez utrzymywania kierownicy, dłonie klaszczą za plecami; nothing – lot bez kontaktu z rowerem, a następnie przechwycenie go i lądowanie; superman – lot z trzymaniem tylko kierownicy, całe ciało leci w poziomie; tailwhip – lot w przód, trzymając kierownicę obrót roweru o 360.


Tekst: Miłosz Kędracki, zdjęcia: BikeBoard.

 

Komentarze

Zaloguj się » przed dodaniem komentarza (tylko osoby zalogowane mogą oceniać obiekty!)

+ dodaj komentarz

POZIOMKI?

2010-11-06 02:00:10
Autor: Gość

A gdzie rowery poziome?! Przecież pionowiec to nic innego jak sado-maso w innym, cywilizowanym wydaniu :P

+ odpowiedz
- zgłoś do usunięcia

no nie wszystkie...

2010-11-05 13:54:25
Autor: Gość

A rower poziomy to co ? A składaki to co ?

+ odpowiedz
- zgłoś do usunięcia

no nie wszystkie...

2009-10-19 19:03:45
Autor: Gość

a dual to gdzie co??

+ odpowiedz
- zgłoś do usunięcia

nie wszystkie...

2009-04-27 11:41:57
Autor: Gość

a rower miejski to co????? Rodzaje rowerów hmmm?!?!?!

+ odpowiedz
- zgłoś do usunięcia

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Wydawnictwo PASCAL nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.