TA STRONA UŻYWA COOKIES. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej...
na rower » trasy » mazowieckie » Pilawa

na rower

Nie ma jeszcze oceny ?

Trasa rowerowa - Zakręcona trasa

Image Copyright Anna Solovei, 2006 Used under license from Shutterstock, Inc. miejscowość: Pilawa (mazowieckie)
długość trasy: 48 km
trudność trasy: średnio trudna
przebieg trasy:
Kołbiel » Wólka Mlądzka (Otwock) » Mlądz (Otwock) » Świder (Otwock)

Trzeba się przygotować na niełatwe odcinki terenowe, ale spokojnie - będą i takie, wiodące cichymi bocznymi drogami asfaltowymi, które pozwolą zrelaksować się bez schodzenia z siodełka. Między Zawadką a Radachówką łatwo stracić orientację i zboczyć z trasy, warto więc mieć ze sobą dokładną mapę i/lub kompas.

Pilawa

0 km Początek trasy na dworcu kolejowym w Pilawie. Należy wrócić do przejazdu kolejowego, ale nie przekraczać go, tylko jechać dalej wzdłuż torów, ul. Przemysłową. Ulica wije się to w lewo, to w prawo, przecina bocznice kolejowe, ale cały czas zmierza niemal prosto na północ.
2 km Po 2 km od stacji asfaltowa droga zakręca pod kątem prostym w prawo. Jeszcze 200-300 m i po prawej wyłania się Polifarb Pilawa (znany także jako Pilawa Paints). Teraz należy skręcić w lewo, w łatwą do przeoczenia z szosy drogę leśną, niemal naprzeciwko głównej bramy Polifarbu.
4,5 km Po kolejnych 2 km docieramy na skraj lasu. Trzeba skręcić w prawo, tak by po lewej mieć młodnik, a po prawej las. Kilkaset metrów dalej droga krzyżuje się z szosą lubelską - skręcamy w lewo. Szosa jest bardzo ruchliwa, ale ma szerokie asfaltowe pobocze, więc ten krótki odcinek nie powinien być zbyt nieprzyjemny. Po 500 m należy skręcić w prawo, w boczną drogę na Gocław.

Gocław

5,9 km Gdy zaczyna się wieś, droga się rozwidla, a jej obie odnogi łączą się na przeciwległym krańcu wsi. W tym fragmencie opisane zostanie prawe odgałęzienie. Należy skręcić w prawo, po 50 m w lewo, a na skrzyżowaniu przy kościele jechać prosto. Gdy wieś się kończy, droga doprowadza do skrzyżowania, na którym asfalt skręca w lewo, z powrotem w kierunku centrum wsi. W tym miejscu skręcamy w prawo, w drogę szutrową.

Zawadka

9,2 km Po pokonaniu kolejnego pagórka szutrową drogą zjeżdżamy do doliny rzeki Strugi i pokonujemy malowniczy drewniany mostek. W tym miejscu rozpoczyna się pierwszy ze zdecydowanie terenowych odcinków trasy. Ok. 200 m za mostkiem należy skręcić w lewo, w bardzo piaszczystą drogę. Wkrótce jednak piach się kończy, a drogę zagradza kolejny strumień - tym razem bez mostka. Można spróbować przejechać brodem lub przenieść rower wąską kładką, ukrytą po prawej stronie brodu.
Na rozwidleniu za brodem należy wybrać lewe odgałęzienie. Udajemy się przez las na północny zachód. Po pewnym czasie po lewej powinna zacząć prześwitywać otwarta przestrzeń - jedziemy teraz wzdłuż doliny rzeki Struga, dopływu Świdra. Wkrótce pojawiają się piersze działki rekreacyjne - to znak, że zbliżamy się do Sufczyna.
Za brodem można też wybrać prawe, rzadziej uczęszczane i mniej piaszczyste odgałęzienie. Po mniej więcej kilometrze przy drodze zaczynają się pojawiać spore kamienie. Nazwanie ich głazami byłoby przesadą, ale i tak stanowią miłe urozmaicenie. Ok. 1,5 km za brodem należy skręcić w lewo i od tej pory kierować się na północ. Teraz pojawia się okazja, by wykazać się wiedzą, nabytą podczas wycieczki do Rembertowa (nr 4), na ścieżce dydaktycznej przez Park Leśny Bródno. Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, powinniśmy wyjechać bezpośrednio na Radachówkę. Wariant wydłuża trasę o niecałe 4 km.

Sufczyn

11,7 km Wyjeżdżając na szosę, skręcamy w lewo.
Kto chciałby odwiedzić Radachówkę, powinien skręcić w prawo. Powrót tą samą drogą, razem ok. 5 km.
Po ok. 400 m mijamy spory placyk ze sklepami i przystankiem PKS. Po lewej wiata, pod którą od czasu do czasu odbywają się lokalne dyskoteki. Zaraz za nią, również po lewej, dojazd do starego dworku.12,3 km Docieramy do skrzyżowania dróg asfaltowych. Skręcamy w prawo, pokonujemy most na Świdrze i za rzeką skręcamy w lewo. Za Wolą Sufczyńską droga wspina się na przejazd kolejowy (linia Mińsk Mazowiecki-Pilawa biegnie w tym miejscu wysokim nasypem).
Dla urozmaicenia można pokonać Świder mostem kolejowym. Na skrzyżowaniu w Sufczynie należy jechać prosto. Po dwóch kilometrach droga przechodzi pod wiaduktem kolejowym - tu trzeba skręcić w prawo, w polną drogę wspinającą się na nasyp. Droga biegnie nasypem, miejscem zarezerwowanym na drugi tor. Most wybudowano z myślą o dwóch torach, więc przejazd nie wiąże się z żadnym ryzykiem. Z mostu i nasypu rozpościera się widok na dolinę Świdra. Na przejeździe kolejowym skręcamy w lewo, w kierunku Kołbieli.

Kołbiel

17,1 km Droga mija potężny kościół i dociera na rynek w Kołbieli. Za rynkiem należy skręcić w prawo, przejechać ok. 300 metrów główną drogą i skręcić w lewo, w niepozorną ul. Stefczyka.
Można zaoszczędzić kilkaset metrów, omijając centrum Kołbieli. W tym celu, wjeżdżając do wsi, należy skręcić w prawo przy cmentarzu - ta ulica wyprowadza na pięćdziesiątkę jakieś 50 m za ul. Stefczyka.
Ul. Stefczyka mija targowisko, opuszcza Kołbiel i wkracza w las. Teren jest przyjemnie pofałdowany, a nawierzchnia równa.

Borków

20 km Asfaltowa droga kończy się, docieramy do skrzyżowania i przecinamy je na wprost. Droga pokonuje spore wzniesienie i dociera do następnej wsi.

Rudzienko

22,2 km W tym miejscu znów pojawia się asfalt, ale, niestety, dalsza trasa prowadzi na wprost. Jeszcze 2 km polnej drogi i wyjeżdżamy na zakręt szosy w Dobrzyńcu.

Dobrzyniec

24,4 km Po skręcie w lewo jedziemy prosto. Przed nami długi odcinek asfaltową szosą. W oddali po lewej stronie meandruje Świder, ale jeszcze nie czas, by nad niego zjechać.

Glinianka

28 km Po prawej zabytkowy drewniany kościół. Jedziemy dalej prosto. Od drogi odchodzą dwa odgałęzienia w prawo i jedno w lewo. Interesuje nas właśnie to jedno - z pierwszeństwem przejazdu, właściwie już za wsią. Po prawej stronie podziwiamy coraz bardziej zadrzewiony teren, po prawej - malownicze nadświderskie łąki. Przyjemność jazdy psuje tylko rosnący ruch samochodowy.

Wola Karczewska

30,7 km Most na Świdrze. Rozpoczyna się trudny i skomplikowany, ale oferujący niezapomniane widoki na Świder odcinek terenowy. Za mostem należy skręcić w prawo i podążać za znakami niebieskiego szlaku pieszego. Rzeka płynie w głębokim wąwozie, szlak biegnie miejscami samym skrajem wysokiego urwiska. Koryto rzeki przegradzają głazy i niewielkie progi - szypoty.
Kto ma już dosyć atrakcji na dzisiaj, może nie skręcać za mostem w Woli Karczewskiej, ale jechać prosto szosą. Przecina ona szosę lubelską i przez Świerk oraz Jabłonną doprowadza do przystanku PKP w Śródborowie (7,4 km). W razie potrzeby można podjechać jeszcze 2,5 km do stacji w Otwocku, skąd pociągi odjeżdżają nieco częściej.31,6 km Przeprawiamy się w bród przez dopływ Świdra - strugę Stok. Sama struga nie powinna być specjalnie trudnym wyzwaniem, ale zwany Złotym Kanionem wąski parów, w którym płynie, może spieszyć nawet wprawnego jeźdźca. Za nim krótki odcinek bez oznakowania - ścieżka, którą biegł szlak została podmyta i osunęła się w wody rzeki.

Kopki

33,3 km Kawałek dalej zaczynają pojawiać się działki letniskowe, szlak oddala się od Świdra, a my wyjeżdżamy na wygodną drogę gruntową. Po 300 m szlak skręca w lewo - można zignorować ten skręt i pojechać jeszcze kawałek prosto, do skrzyżowania ul. Młyńskiej i Mostowej. Nastepnie skręcamy w prawo, wracając na szlak. Wkrótce ulica Mostowa przechodzi w wąską ścieżkę. Wyjeżdżamy nad Świder i skręcamy w prawo, przez chwilę wracając pod prąd rzeki.34,4 km Ścieżką obok młyna wodnego szlak doprowadza do mostku wiszącego nad Świdrem. Osoby, które chciałyby pokonać kładkę bez zsiadania z roweru, powinny wiedzieć, że jest ona nieco chybotliwa. Z drugiej strony, nie taki głęboki ten Świder...
Za mostem skręcamy w lewo. Dalsza trasa znów prowadzi leśnymi drogami i ścieżkami, ale tym razem prawym brzegiem Świdra.

Wólka Mlądzka

36,5 km Mijamy betonowy most (most św. Antoniego) prowadzący do Wólki Mlądzkiej.

Rudka

37,7 km Szlak wyprowadza na ruchliwą szosę lubelską. Skręcamy w prawo, mijamy ośrodek Rudka i karczmę o tej samej nazwie. Mniej więcej po 700 m należy skręcić w lewo w nieoznakowaną drogę leśną. Nad Świdrem pojawiają się znaki szlaku i ponownie zaczynamy lawirować nadrzecznymi dróżkami.

Mlądz

41,5 km W miejscowości Mlądz (obecnie dzielnica Otwocka) szlak wraca na lewy brzeg rzeki.
Kogo znudziły już meandry Świdra, a ma jeszcze ochotę i siłę na jazdę terenową, może wrócić z Mlądza do Warszawy trasą przez Lasy Wawerskie. Zamiast przejeżdżać przez most, należy asfaltową drogą dojechać do szosy Wiązowna-Józefów, a za mostem na Mieni skręcić w prawo na zielony szlak pieszy. Doprowadzi on do szlaku żółtego (w prawo przy Górze Lotnika), ten zaś do niebieskiego rowerowego. Szczegóły (ale w przeciwnym kierunku, a więc w odwrotnej kolejności) - w rozdziale o Lasach Wawerskich (trasa nr 12).
Opcja dla zmęczonych - powrót najkrótszą drogą do stacji kolejowej w Józefowie. Jedziemy do szosy Wiązowna-Józefów, wyjeżdżając na nią skręcamy w lewo. Wkrótce po prawej pojawi się ciąg pieszo-rowerowy. Ok. 1,2 km za mostem na Mieni należy skręcić w prawo, w ul. Reymonta, która po chwili przechodzi w ul. Marii Skłodowskiej-Curie. Spokojna uliczka doprowadza prosto do przejazdu kolejowego obok Urzędu Miasta i stacji PKP. Wariant skraca wycieczkę o ok. 2 km
Na dalszym odcinku Świdra nie spotkamy już takich wysokich skarp i głębokich jarów, jak w górnym biegu. Gdy szlak niebieski wyprowadzi na asfalt i skręci w lewo, w kierunku centrum Otwocka, porzucimy go i pojedziemy szlakiem żółtym aż do mostu kolejowego na Świdrze (szczegółowo odcinek opisany jest w trasie Lasy Wawerskie.

Świder PKP

47,8 km Przed mostem szlak skręca ostro w lewo i doprowadza do przystanku kolejowego.
Wycieczkę z biegiem Świdra, a następnie z biegiem Wisły aż do centrum Warszawy, można kontynuować, korzystając z trasy nr 13.

Więcej tras rowerowych po Warszawie i jej okolicach znajdziesz w przewodnikach Warszawa część wschodnia i okolice. Przewodnik rowerowy oraz Warszawa część zachodnia i okolice. Przewodnik rowerowy.