TA STRONA UŻYWA COOKIES. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej...
na rower » trasy » mazowieckie » Warszawa

na rower

Nie ma jeszcze oceny ?

Trasa rowerowa - Miłosne klimaty, potem kanał

Image Copyright Anna Solovei, 2006 Used under license from Shutterstock, Inc. miejscowość: Warszawa (mazowieckie)
długość trasy: 14 km
trudność trasy: łatwa
przebieg trasy:
Rembertów (Warszawa) » Rezerwat im. Króla Jana Sobieskiego » Kamień Piłsudskiego » Wiśniowa Góra (Warszawa)

Trasa prowadzi niemal na całej długości przez las i mimo że krótka, do łatwych nie należy. Najpierw zdobędziemy kilka wysokich moren polodowcowych, a następnie wrócimy ze Starej Miłosnej brzegami Kanału Wawerskiego. Ze względu na konieczność podjeżdżania i zjeżdżania wąskimi ścieżynkami, wymaga nieco umiejętności technicznych, główną trudnością jest jednak nawigacja w plątaninie leśnych dróżek. Coś za coś - łatwiejsze w orientacji, szerokie proste drogi są bardziej piaszczyste i mniej malownicze.

Rembertów PKP

0 km Z przystanku PKP należy wyjść na stronę południową i skręcić w lewo. Równoległa do torów ulica Antoniego Kacpury dochodzi do ul. Niedziałkowskiego. Skręcamy w prawo, w kierunku widocznego z dala neobarokowego kościoła pw. Matki Boskiej Zwycięskiej.

Nowy Rembertów

1,3 km Przy kościele, obok pętli autobusowej, trasa przecina al. Komandosów i prowadzi dalej ulicą Gembarzewskiego. Wkrótce drogę zagrodzi rzeźba z betonu i drutu kolczastego, ozdobiona tabliczkami z napisami Teren wojskowy, Wstęp surowo wzbroniony i Zakaz fotografowania. Należy skręcić w lewo i jechać wzdłuż płotu. Gdy ten zakręci pod kątem prostym w prawo, również skręcamy w tym kierunku, a po stu metrach odbijamy w lewo, w ścieżkę prowadzącą skosem w głąb lasu.
2,3 km Ścieżka doprowadza do ruchliwej asfaltowej drogi (ul. Korkowa z Marysina Wawerskiego do Wesołej). Za nią zaczyna się Mazowiecki Park Krajobrazowy. Należy skręcić w lewo, a po niecałych stu metrach w prawo, w kolejną leśną ścieżkę.

Rezerwat Sobieskiego

2,8 km Kilkaset metrów dalej ścieżka krzyżuje się z zielonym szlakiem rowerowym. Tutaj styka się z trasą nr 3 (w prawo wariant bardziej cywilizowany, prosto bardziej terenowy). Skręcamy w lewo, przez chwilę podążamy zielonym szlakiem rowerowym, ale kiedy ten zakręci w prawo, jedziemy dalej prosto czerwonym szlakiem pieszym. Kilkaset metrów dalej szlak lekko zakręca w prawo i wdrapuje się na potężną morenę. Pojawia się też oznakowanie szlaku rowerowego w trudnym do określenia kolorze (prawdopodobnie autor miał na myśli brązowy).

Kamień Piłsudskiego

4,5 km Przy pamiątkowym kamieniu na szczycie moreny krzyżują się dwa szlaki piesze - czerwony i zielony. Jeszcze ok. 800 m trasa prowadzi grzbietem razem z zielonym szlakiem. Kiedy ten skręci w lewo w dół, również zjeżdżamy w lewo, a następnie wraz z nim zdobywamy kolejną morenę. Na jej szczycie skręcamy w prawo, opuszczając zielony szlak pieszy, ale pozostając na brązowym rowerowym. Następny odcinek wiodący wąską ścieżką po grzbiecie moreny to jeden z najciekawszych i najbardziej widokowych fragmentów trasy.
Ścieżka czterokrotnie krzyżuje się z drogami przecinającymi morenę. Za czwartym skrzyżowaniem, 2 km od Kamienia Piłsudskiego, zanika oznakowanie brązowego szlaku rowerowego, a ścieżka rozwidla się. Wybieramy prawe odgałęzienie, po chwili ścieżynka wyrównuje w lewo.
6,7 km 300 m dalej wjeżdżamy na skraj polany zarastającej brzozami. W lesie po lewej betonowy słup - pamiątka po dawnych zabudowaniach (bardziej spostrzegawczy dostrzegą pozostałości schodków, fundamenty itp.). Skręcamy w lewo, wspinamy się na kolejną, ostatnią już dzisiaj morenę i jedziemy jej grzbietem. Kolejne 300 m i powinniśmy znaleźć się na szczycie moreny, w miejscu, gdzie przecina ją zielony szlak rowerowy. Po lewej widać zbocze zniszczone przez domorosłych kierowców rajdowych. Najlepiej zignorować znaki i pojechać ścieżką na wprost, skręcając w lewo przed ruchliwą, dwujezdniową szosą - Traktem Brzeskim.
Na wypadek problemów z orientacją warto wiedzieć, że trasa na tym odcinku biegnie między dwoma znakowanymi szlakami turystycznymi, prowadzącymi w to samo miejsce. Jeśli więc ktoś zgubi trasę i wyjedzie na zielony szlak pieszy, powinien skręcić w prawo, a jeżeli na zielony szlak rowerowy, powinien skręcić w lewo. Oba szlaki doprowadzą do skrzyżowania w Starej Miłosnej.

Stara Miłosna

7,5 km Na światłach należy przejechać na drugą stronę drogi krajowej nr 2 i podążać prosto na południe (ul. Jana Pawła II). Wkrótce pojawi się symboliczna ścieżka rowerowa, przeskakująca fantazyjnie z jednej strony ulicy na drugą.
8 km Mniej więcej 500 m za światłami ul. Jana Pawła II pokonuje Kanał Wawerski. Skręcamy w prawo, na ścieżkę biegnącą brzegiem Kanału.
Kto wybiera się na dłuższą wyprawę w Lasy Wawerskie, w kierunku Falenicy, Świdra lub Wiązownej, może podążać prosto. Wkrótce trafi na niewielkie rondo - należy nadal jechać prosto drogą z płyt betonowych (ul. Torfowa). Ponownie towarzyszy nam zielony szlak pieszy. Kilkaset metrów dalej po lewej będzie sklep - ostatnia okazja, aby uzupełnić prowiant przed ponownym zagłębieniem się w las.
Nawierzchnia z płyt betonowych przechodzi w żwirową, a następnie w gruntową. Trzymając się znaków zielonego szlaku pieszego, omijamy (można też ściąć groblą na wprost łuk, jaki zatacza stary szlak). Trasa prowadzi dalej na południe, skrajem malowniczych torfowisk Zielonego Ługu. Po 400 m szlak zielony łączy się z czerwonym, a po kolejnych 300 m wjeżdżamy na niebieski szlak rowerowy, którym prowadzi trasa nr 12 do Falenicy i Świdra
Przecinamy ul. Borkowską. Teraz musimy na chwilę oddalić się od wody, by ominąć grupę zabudowań. Przy najbliższej okazji skręcamy jednak w prawo i wracamy nad brzeg kanału.
Na skraju lasu korzystamy z drewnianego mostka, by przedostać się na północny brzeg cieku wodnego. Następny odcinek to wąska, ale dość wygodna ścieżka w gęstym lesie nad samym kanałem.

Wiśniowa Góra

9,4 km Po mniej więcej 500 m przez las trafiamy na mało uczęszczaną asfaltową szosę - ul. Mchów. Biegnie nią niebieski i zielony szlak rowerowy - w prawo odpowiednio do Anina i Starej Miłosnej, w lewo do Falenicy. Nasza trasa prowadzi jednak na wprost, cały czas wzdłuż północnego (prawego) brzegu kanału. Robi się nieco węziej i trudniej, należy zachować ostrożność, zwłaszcza jesienią, kiedy to łatwo wpaść w poślizg na mokrych liściach. Mijamy jeden mostek, drugi (ul. Trzykrotki, przed nią po prawej pomnikowy dąb), trzeci (ul. Bylicowa, czerwony i zielony szlak pieszy).
11,2 km Przy kolejnym mostku (ul. Czeladnicza/Smardzewska) trzeba na chwilę oddalić się od kanału. Skręcamy w prawo, w ul. Czeladniczą, mijamy rezydencję, która zagrodziła przejście nad kanałem, za nią skręcamy w ścieżkę w lewo i wracamy nad wodę. Kawałek dalej następny mostek i uwaga, rewolucja - przejeżdżamy na południowy (lewy) brzeg kanałku. Trzymamy się brzegu póki się da, potem ponownie objeżdżamy zabudowania (tym razem od lewej) i trafiamy na ul. Skowronkową. Doprowadza ona do asfaltowej ul. Hafciarskiej - przecinamy ją i wracamy nad kanał.
12,7 km Na drugim (prawym) brzegu pojawia się utwardzona ulica (IX Poprzeczna). Wkrótce potem (na skrzyżowaniu z ul. Kosynierów) kanał znika pod ziemią. Należy wjechać na wyżej wymienioną IX Poprzeczną i na następnym skrzyżowaniu skręcić w prawo (ul. Niemodlińska). 100 m dalej po lewej znów pojawia się kanał. Korzystamy z okazji i skręcamy na ścieżkę na jego północnym brzegu. To już naprawdę ostateczne pożegnanie z Kanałem Wawerskim.
Wjeżdżamy na dość ruchliwą ul. Kajki. Skręcamy w lewo, a po chwili w prawo, w VIII Poprzeczną.

PKP Anin

13,9 km VIII Poprzeczna wyprowadza prosto na przystanek kolejowy w Aninie. Powrót do centrum możliwy jest trasą nr 3, pociągiem lub autobusem.

Więcej tras rowerowych po Warszawie i jej okolicach znajdziesz w przewodnikach Warszawa część wschodnia i okolice. Przewodnik rowerowy oraz Warszawa część zachodnia i okolice. Przewodnik rowerowy.